• Sara Melissa Frost

Fem enkle grep som gjør at du sover bedre


Foto: Vlada Karpovich / Pexels

Om det er noe som er viktig for å ha overskudd i hverdagen, så er det å få nok søvn.


Nok søvn bidrar til bedre regenerering av muskelvev etter trening, bedre rensing av hjernen, konsentrasjonen er høyere, og alt i alt gjør du det bedre dagen etterpå. Nok søvn bidrar også til mindre stress, og det gir deg en bedre hverdag.


Følelse av hjelpeløshet


Har man søvnmangel er det vanligere at det blir tatt dårligere avgjørelser, og man kan også slite med følelsen av å miste kontroll. Du er trett, og har ikke overskudd til noe. Med ansvar i jobb eller skole kan det fort balle på seg, og du føler seg hjelpeløs.


I noen tilfeller er det dessverre ikke noe man kan gjøre om man får lite søvn. Du kan sikkert gjette hvem dette gjelder; småbarnsforeldre. Har du et barn med kolikk eller et barn som er mye våkent på natten er det best å tenke fremover, tenke at det blir bedre, med tiden. Du vil mest sannsynlig, forhåpentligvis få kunne sove natta gjennom når barnet blir litt større.


Gode rutiner


I dag snakker lege ved Phoenix Helse, David A. Wilson om fem enkle grep du kan ta for å bedre søvnkvaliteten og ha gode rutiner når det kommer til søvn.


1. Prioriter regelmessig søvn.


Vi mennesker er vanedyr. Om kroppen din er vant med at du legger deg klokken 22:30 og at du står opp halv 06:30 på morgenen, da er det i løpet av dette tidsrommet du får din beste søvn. Når du da kommer til helgen og tenker at du skal være oppe litt ekstra eller sove ut, kan det fort ødelegge den gode rytmen kroppen din er inne i. Vi anbefaler derfor å unngå dette. Dersom du vil sitte oppe litt lenger enn normalt eller sove ut i helgen, anbefaler vi at du ikke forskyver eller forlenger søvnen mer enn en times tid.


2. ”Jeg sover lite i natt, men kan jo bare ta det igjen i morgen”.


Kjenner du deg igjen? Denne har nok mange av oss vært gjennom. Dessverre er ikke slik at du tar det igjen dagen derpå. Vi har en maksgrense kroppen kan sove før den enkelt og greit ikke vil sove mer. Hvis du har døgnet og tenker at du skal ta det igjen dagen derpå, er det uvanlig at du sover ut mer enn et par timer ekstra enn normalen. I stedet går du derimot med søvnmangel og tilhørende stress som kroppen har tatt på seg i flere dager etter natten uten søvn.


3. Legg fra deg mobilen.


Skjerm og alt som er distraherende kan ødelegge gode rutiner for å komme i søvn. Hjernen trenger tid på å slappe av og roe seg ned etter en dag, slik at du kan få sove godt. Alt som har med interaksjon å gjøre, skjerm, mobil, sosiale medier og lignende, blir man fort dratt inn i. Det er spennende, og hjernen utløser hormoner som gjør at i stedet for å bli trøtt, blir du mer våken. La kroppen roe seg ned en halvtime uten ekstern lys eller ekstern stimuli slik at kroppen kan falle helt til ro.


4. Ikke spis for sent.


Det er fornuftig at man ikke spiser noe en time før du skal legge deg. Det å ligge våken med full mage kan være ubehagelig, og det kan også gi deg dårligere søvn, nettopp fordi du bruker energi på å fordøye maten du har spist. Ikke ta kveldsmaten for sent, og ikke innta for mye mat på kveldstid.

5. Riktig romtemperatur.


Når du sover går kroppstemperaturen din ned litt. Det er ikke mer enn to, tre grader det er snakk om, men soverommet bør derfor være litt kjøligere enn resten av huset eller leiligheten du bor i. Du kan ha en god og varm dyne, men det er lurt å ha det åpent rundt ansiktet og nesen slik at du puster inn frisk luft gjennom natten.


God søvn, bedre hverdag


Sover du godt om nettene blir du smartere, og du tar bedre avgjørelser. Du får en bedre hverdag fysisk og mentalt. Du klarer å gjøre mer, og du gjør det bedre.


Om du mikser gode søvnrutiner med trening og positive matvaner, vil kroppen din takke deg.


Lykke til! Vi heier på deg, og vi ved Phoenix Helse er alltid her skulle du trenge oss. Her er vi opptatt av å hjelpe deg til et bedre liv med mindre smerte og mer bevegelse. Kontakt oss på telefon 37 27 50 60, eller her.


Serie: Sommeren nærmer seg med stormskritt, og her ved Phoenix Helse har vi en serie gående der vi snakker om helse og kosthold, og hvordan du kan komme deg i form på 42 dager. Dette innlegget er del 5.