• Sara Melissa Frost

Velg fleksibilitet over styrke


Foto: Phoenix Helse

For hver andre styrketrening du utfører, prioriter en treningsøkt med fokus på fleksibilitet.


Folk undervurderer hva de kan få til i løpet av seks uker, og overvurderer hva de kan få til i løpet av en uke.


Ting tar tid


Om noen hadde kommet bort til deg og fortalt deg at du kan ta av deg 20 kilo ved å trene tre ganger, ville du ha trodd på dem? Det er høyst sannsynlig at du ikke hadde trodd på utsagnet, nettopp fordi det faktisk ikke er mulig å ta av seg så mye over så kort tid. Ting tar tid.


Ikke mist helt motet her, for det som faktisk kan hjelpe deg enormt mye på veien, er om du kan holde ut de første 42 dagene. De første seks ukene. Klarer du det, er du langt på riktig vei til den forandringen du ønsker. Klarer du det, er kroppen din vant med treningen, det er en konsistens ting du gjør med jevne mellomrom.


Kiropraktor ved Phoenix Helse, Jeremy Pont, har selv erfart dette, og kan skrive under på at treningen ikke er enkel i starten, men at det er verdt det.


- Etter at jeg ble far til min tredje sønn, var det skikkelig tungt å komme i gang med treningen. Barna mine sov aldri, jeg spiste ikke ordentlig nok, jeg jobbet altfor mye, og var vanvittig stresset, forteller han.

Det å komme i gang kan kanskje virke litt som det å skulle sende en romrakett til verdensrommet. Vi bruker 80 prosent av energien til å gå de første 20 prosent av veien. Her er konsistens viktig. Men hvis du blir skadet, som mange ofte blir i starten, spesielt om man tar for hardt i de første tre ukene, faller du ut av rutiner, og må starte opp igjen på nytt. Det blir kjedelig, det går sent, og det tar all energi du har. Du føler at du ikke kommer noen vei.


Når Pont først begynte å løfte tungt igjen, var det kollega og kiropraktor Silje Myhra som var redningen.


- Hun justerte meg to til tre ganger hver eneste uke. Hjalp med å bli klar til neste treningsøkt. Dette er noe som ofte trengs når man går i gang med trening etter en lang periode uten, forteller han, og legger til: Jeg forstår hvor tungt det kan være i starten, for jeg har selv vært der.

Prioriter fleksibilitetstrening


Man er ofte opptatt av muskulatur og det å være sterk. Ryggsmerter har en slags feilaktig assosiasjon der man tror at man er svak fordi man har vondt i ryggen. ”Hadde jeg bare vært sterkere”, er noe man tenker. Men tingen er det at fleksibilitet teller. Det er noe også forsking har vist.


Hvis muskulaturen din er stram, er det bare så mye du kan få ut av den. Men om du jobber med fleksibiliteten, kan du strekke muskulaturen og du kommer du til å merke at styrken også forbedrer seg.


- Hvis du ikke bruker muskulaturen, blir den stiv. Det er det som skjer naturlig i kroppen. Fokuserer på fleksibilitet, og du kommer til å kjenne at styrken også kommer. Her ved Phoenix Helse pleier vi å si fleksibilitet over styrke, forteller Pont.

Vi anbefaler at for hver andre styrketrening du utfører, ta en trening med fokus på fleksibilitet.


- Personlig elsker jeg yoga. YouTube er fantastisk når det kommer til det å trene hjemme. Selv bruker jeg Yoga Med Adriene, øvelsene er overkommelige og gode, sier han.

Om du er lemster fra en treningsøkt dagen før, ta en yoga- eller pilatesøkt slik at du kan få muskulaturen klar for neste dag og ny treningsøkt. Velg styrke over fleksibilitet, og la treningen være konsistens.


Lykke til! Vi ved Phoenix Helse er alltid her skulle du trenge oss. Vi vil mer enn noe hjelpe deg. Kontakt oss på telefon 37 27 50 60, eller her.


Serie: Sommeren nærmer seg med stormskritt, og her ved Phoenix Helse har vi en serie gående der vi snakker om helse og kosthold, og hvordan du kan komme deg i form på 42 dager. Dette innlegget er del 3.