• Sara Melissa Frost

Kan sener være det som gjør at det bremser litt opp i treningen?


Foto: Phoenix Helse

Unngå å gå i fellen der du blir overivrig ved treningsstart, og ikke ta senene dine for gitt.


Sener: Hva er det, og kan det være det som gjør at det bremser litt opp i treningen om dagen? I dag forklarer kiropraktor ved Phoenix Helse, Silje Myhra, alt du trenger å vite om sener.


Forbinder muskel og bein


Veldig enkelt forklart er sener det som forbinder muskel til bein. Musklene kan stramme seg, bevege på seg, bli kortere, gjøre at leddene dine kan bevege på seg, men musklene festes ikke direkte til beinet. I mellom dem har man sener.


- Muskler er veldig myke, sener er mer tauaktige, litt harde. De har også forskjellige funksjoner, ikke bare det å feste musklene til beinet. Sener tar også en del av den kraften som musklene dine utfører når de strammer seg, og forhindrer dermed at alt blir dratt på beinet, forteller kiropraktor ved Phoenix Helse, Silje Myhra.

En ting som er veldig ulikt for muskler og sener, er at muskler har ekstremt god blodtilførsel. De har også spesialiserte typer stamceller, en såkalt satelittcelle som de har god tilførsel av. Muskler er ekstremt gode på å reparere seg selv, fornye seg selv, og bygge seg opp. De er gode på å tilpasse seg raskt. Når de blir utsatt for mer belastning, så bygger de seg opp igjen, raskt.


- Sener, derimot, har ganske dårlig blodtilførsel, og trenger litt mer tid enn muskler. De får ikke næringsstoffer like raskt inn, og trenger mer tid for å bygge seg opp og tilpasse seg ny type belastning, forklarer Myhra.

Kroppen sier i fra


Ved Phoenix Helse ser vi at nå som det er lysere ute, det nærmer seg sommer, blir folk optimistiske og skikkelig treningsmotiverte.


- Mange blir overivrige, og gjør kanskje litt for mye, litt for raskt. Musklene dine, de tilpasser seg det veldig fint. Men det som kanskje bremser deg litt i treningen, kan faktisk være senene dine. Du kjenner at det er et eller annet som ikke kjennes riktig, når du har begynt å trene litt for hardt, litt for fort, sier hun.

Kanskje tok du ikke til deg rådene om å bygge seg opp sakte. Da kan det faktisk være at det er senen din som sier ifra at den fått en litt for stor belastning, litt for raskt.



Myhra påpeker at for det første er det viktig at du bygger seg opp sakte men sikkert, men i tillegg, dersom du ønsker å øke din treningsmengde, øke belastningen til kroppen, kan det være en god idé å gå til en terapeut av noe slag, rett og slett få sjekket ut kroppen din.

- Om det er fysioterapeut, muskelterapeut, kiropraktor. Gå til noen som kan sjekke musklene dine, sjekke leddene, få løsnet opp spenning, sånn at du ikke får den ekstra belastningen på kroppen din, i tillegg til treningen, sier hun.

Det er vårt topp-tips til dere som ønsker å fortsette med trening, holde dere motivert, komme dere gjennom de første 42 dagene som kan være så vanskelige.


- I tillegg til at det er viktig å bygge seg opp sakte, ikke vær slem mot deg selv. Ta en tur til noen som kan se på kroppen din, gjøre det litt enklere for deg å komme deg gjennom startperioden i treningen, avslutter hun.

Vi vil mer enn noe hjelpe deg til et bedre liv med mindre smerte. Kontakt oss her, eller bestill din time hos oss her!


Serie: I og med at sommeren nærmer seg med stormskritt, kjører vi her ved Phoenix Helse en serie der vi de neste ukene vil snakke om helse og kosthold, og hvordan du kan komme deg i form på 42 dager. Dette innlegget var del 2 i serien.