Å være gira på trening er flott, men ta med deg dette tipset før du går i gang



Foto: Bruce Mars / Unsplash


Holder du på med å sette opp et treningsprogram nå som sommeren snart er i sikte? Inkluder øvelser med fokus på stabilitet og kontroll.


Her ved Phoenix Helse ser vi at treningsmotivasjonen når nye høyder nå på vårhalvåret. Folk er utrolig gira på å komme i gang med trening, og de vil gjerne komme i toppform så raskt som bare mulig.


Er du en av dem som kjenner at du kribler etter å trene igjen?


Stabilitet og kontroll


Kiropraktor ved Phoenix Helse, Silje Myhra, har med seg et nyttig tips som kan gjøre treningen mer produktiv.


- Når du setter opp et treningsprogram, inkluder øvelser som jobber med å øke stabiliteten og kontrollen over kroppen, forteller hun.

Hun opplever at flere kommer til henne og sier at ryggen deres er for svak. Svaret hun gir de aller fleste overrasker dem ofte.


- Det er ikke sikkert at du er svak i ryggen, men at ryggen ikke har den stabiliteten og kontrollen som trengs, forklarer Myhra.


Kiropraktor ved Phoenix Helse, Silje Myhra


Balansemoment


Hun påpeker at det er viktig at man utvikler kontroll over styrke. Dette er ikke mer komplisert enn at man legger til et moment av balanse eller ustabilitet i treningsøvelsen. Mange øvelser er designet for å styrke musklene i en viss bevegelse. Det vil si at man forbedrer styrken ved å den bevegelsen, men du får ikke nytte av den store kraften musklene har bygd opp hvis den ikke blir rekruttert til riktig tidspunkt.


Dette kan illustreres ved et eksempel fra en styrkeøvelse vi alle kjenner, nemlig pushups.


- Når du gjør pushups, gjør det på et ustabilt grunnlag. Da jobber hjernen din utrolig hardt for å rekruttere riktige muskler til riktig tid for å unngå at du blir dratt til den ene siden, blir ustabil, eller lignende, forteller kiropraktoren, og legger til: Når man har en form for ustabilitet i øvelsen, tvinger du kroppen til å stabilisere leddet.

Slike typer øvelser er utrolig nyttige når det kommer til det å bygge opp samarbeid mellom muskler for å stabilisere et ledd. Det er gøy å trene styrke og kjenne at man blir sterk, men inkluder en form for stabilitetsøvelse fremfor å bare bygge rå kraft i en retning.


Ukens tips fra oss: Prioriter kontroll over styrke.


Lykke til! Vi ved Phoenix Helse er alltid her skulle du trenge oss. Vi vil mer enn noe hjelpe deg. Kontakt oss på telefon 37 27 50 60, eller her.


Serie: Sommeren nærmer seg med stormskritt, og her ved Phoenix Helse har vi en serie gående der vi snakker om helse og kosthold, og hvordan du kan komme deg i form på 42 dager. Dette innlegget er del 4.




46 visninger0 kommentarer